Terugblik

Motie – bankjes in de buitenruimte

De gemeenteraad van Schiedam, in vergadering bijeen op 9 november 2021.

Constaterende dat:
Een aangename leefomgeving, die schoon, heel en veilig is, sneller uitnodigt om naar buiten te gaan.

  • Dit op dit moment nog niet overal in Schiedam van toepassing is.
  • Schiedam veel doelgroepen heeft, die een optimale buitenruimte verdienen.
  • Van onze ouderen of mensen die slecht ter been zijn tegenwoordig gevraagd wordt om langer zelfstandig thuis te blijven wonen.

Is van mening dat:
De buitenruimte over voldoende rustpunten en ankerpunten moet beschikken, denk hierbij aan wandelroutes in de wijken, in de binnenstad en als opstapplaats van de Argos Mobiel en Regio Taxi.

  • Deze rustpunten nodig zijn voor ouderen, moeders met kleine kinderen, etc.
  • Deze bankjes bijdragen aan sociale interactie, immers ieder mens, jong en oud, heeft sociale interactie nodig om niet in een isolement of eenzaamheid te belanden.
  • Ouderen beter mobiel blijven, wanneer ze worden gestimuleerd tot meer bewegen en blijven hierdoor langer gezond.

Verzoekt het college:
Samen met de wijkbewoners te bepalen waar bankjes in de buitenruimte nodig zijn.

  • Deze te voorzien van een rugleuning en te decoreren met de skyline van Schiedam of voorzien van een tekening met een verwijzing naar het historische DNS van de stad.
  • Hier bij de besteding van de Eneco-middelen rekening mee te houden.
  • Dit op te nemen in de plannen en hierover terug te koppelen aan de gemeenteraad.

En gaat over tot de orde van de dag.

AOV Schiedam – H.C.E. Bruggeman.
PvdA – Petra Zwang.
LOS Schiedam – Monique Rotteveel.

Motie – 750 jaar Schiedam.

De gemeenteraad van Schiedam, in vergadering bijeen op 9 november 2021 ter behandeling van de begroting 2022 2025.

Constaterende dat;
De gemeente Schiedam in 2025 750 jaar bestaat.

  • De stad Schiedam dit feest kan gebruiken ter promotie van de stad.

Overwegende dat;
Dit jubileum moet een feest zijn voor alle Schiedammers, met activiteiten voor alle doelgroepen die we in de stad hebben. Met meer evenementen, zoals uitgebreide Brandersfeesten met een Gondelvaart.

  • Dit jubileum groots moet worden gevierd en de concurrentie moet worden aangegaan met onze hoofdstad.
  • Het jubileum kan zorgen voor verbinding tussen onze inwoners en trots op onze stad.
  • De begroting meerdere jaren een positief resultaat laat zien.
  • Het 750-jarig bestaan een incidentele uitgave betreft.

Verzoekt het college;
Met de behandeling van de Zomernota in 2022 een plan van aanpak aan de gemeenteraad te zenden, welke samen met de partners van de stad is uitgewerkt.

  • In de zomernota 2023 (behandeling in 2022) reserveringen op te nemen om het feest te vieren, zodat wij ruim op tijd kunnen sparen voor ons jubileum.

En gaat over tot de orde van dag.

AOV Schiedam, H.C.E. Bruggeman.

 

Motie uitstel van versobering regelingen en toetsing effectiviteit maatregelen armoedebestrijding.
28 jan 2020 MOTIE UNANIEM AANGENOMEN

De Gemeenteraad van Schiedam, in vergadering bijeen op 28 januari 2020, ter bespreking van het Raadsvoorstel aangaande de Regionale Visie Armoede en Schulden 2020 – 2023 van Stroomopwaarts,

Constaterende dat:
H
et vierjaarlijks vaststellen van het beleid over de uitvoering van schuldhulpverlening een wettelijke verplichting is.

  • In de visie is neergelegd dat het de bedoeling is dat in 2023 minder inwoners in armoede leven, door meer inzet op preventieve maatregelen.
  • Stroomopwaarts uitvoerder van de te nemen maatregelen is.

Overwegende dat:

  • De vierde prestatie van de Gemeente Schiedam erop is gericht dat meer inwoners in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.
  • Het van het grootste belang is dat te nemen maatregelen om inwoners schuldenvrij te krijgen, inderdaad effectief zijn.
  • Effectieve maatregelen op termijn ertoe zullen leiden dat er minder beroep wordt gedaan op ondersteunende regelingen.
  • Het inzicht is verkregen dat de voorgestelde versobering van een aantal regelingen niet opportuun is.
  • Er indicatoren worden bepaald die als doel hebben de komende 4 jaar de vinger aan de pols te houden en de effectiviteit van maatregelen in te schatten.

Verzoekt het College om:

  • De voorgestelde beëindiging van de Kindtoeslag in de individuele Inkomenstoeslag, verlaging van de hoogte van de Kindpas en het vervallen van de Vrijwilligerspremie in 2020 en 2021 nog niet door te voeren totdat de effectiviteit van de preventiemaatregelen vaststaat.
  • De kosten hiervan te dekken uit de algemene middelen.
  • Een externe, bij voorkeur wetenschappelijke, partij, de boogde indicatoren te laten controleren en zo nodig aan te vullen.
  • De effecten van de maatregelen te laten toetsen door zowel de externe partij als het Kenniscentrum MVS dan wel de externe partij in samenwerking met het Kenniscentrum MVS. Een voorstel hiervoor aan de raad te doen toekomen, waarin de voor- en nadelen van beide genoemde opties aan bod komen en met regelmaat, te beginnen bij de Zomernota van 2021, terug te koppelen aan de Raad, zodat bijsturing mogelijk is binnen 2 jaar.

En gaat over tot de orde van de dag.

AOV – Christien Bruggeman, VVD – Annebeth Wilton, CDA – Andreas Lepidis, GroenLinks: Guido Antunes, PS – Frans Hamerslag, D66 – Anouschka Biekman, DENK – Seyda Dokgoz, ChristenUnie SGP – Robert Berns, SLV – René Janssen, PvdA – Petra Zwang.

Schriftelijke vragen Stroomopwaarts – 13 mei 2020 Schriftelijke vragen.

Bij de behandeling van het rapport Berenschot in de raadscommissie d.d. 4 maart en de gemeenteraad d.d. 10 maart is gesproken over een strategische visie van Stroomopwaarts over de bedrijfsvoering. Daarbij heeft portefeuillehouder Bregman toegezegd, dat de raad in positie wordt gebracht om over deze strategische visie mee te denken en uiteindelijk te besluiten. Het rapport over de bedrijfsvoering van Stroomopwaarts door BMC ligt hieraan ten grondslag.

Op 31 maart jongstleden heeft het college een voorgenomen principebesluit genomen om de bedrijfsvoering van Stroomopwaarts onder te brengen bij de gemeenschappelijke regeling en af te stappen van het Hostingmodel. Dit principebesluit is slechts per brief aan de gemeenteraad van Schiedam medegedeeld.

De colleges van de drie gemeenten zeggen hier een keuze te hebben gemaakt en een zorgvuldige besluitvorming te hebben gerealiseerd, terwijl er meer een opdracht lag om te onderzoeken.
Het rapport van BMC is daarbij niet gedeeld met de gemeenteraad, dit terwijl een eventuele strategische visie start met deze rapportage.
Het rapport ligt eerst voor advies bij de ondernemingsraden om vervolgens een definitief besluit te nemen.
Tevens presenteert mevrouw Curfs, directeur van Stroomopwaarts, de begroting 2021 van SOW aan de gemeenteraad, waarin ze het BMC rapport benoemt zonder dat de gemeenteraad de inhoud hiervan kent.
Op 1 mei is in het AD een artikel verschenen over de bedrijfsvoering van Stroomopwaarts. Daarin wordt portefeuillehouder Bregman geciteerd; Stroomopwaarts zou een zelfstandige organisatie moeten worden. Een bijzondere woordkeus, de gemeenschappelijke regeling is immers een eigen organisatie. De wethouder zou het ‘super’ vinden, dat deze besluiten nu zijn genomen.

Het AOV benadrukt, dat er voor deze besluiten geen enkele invloed van de gemeenteraad is geweest, dit in tegenstelling tot expliciete toezeggingen vanuit de kant van het college. Het rapport van BMC is nog niet gedeeld met de gemeenteraad, ook niet met de brief die aan de gemeenteraad is verzonden. In het najaar zou er al een strategische visie liggen volgens het artikel.
Wij willen naar aanleiding van bovenstaande zaken de volgende vragen stellen.

1. Er ligt nu al een principiële keuze over welke strategie wordt gevoerd over de bedrijfsvoering, op welke wijze heeft de raad daar invloed op gehad; zoals deze is toegezegd?
2. De portefeuillehouder heeft toegezegd, dat er voor de zomer een document zou zijn met een procesvoorstel op welke wijze de gemeenteraad wordt meegenomen, kunt u dit document zo snel als mogelijk delen?
3. Deze principiële keuze kent een grondslag uit het rapport van BMC, dit rapport is niet naar de raad gezonden, kunt u deze zo snel als mogelijk delen?
4. Vanaf welk moment was de rapportage van BMC afgerond, gemeld bij de stuurgroep en vervolgens behandeld in de colleges? Bij het rapport van Berenschot duurde het ook een flinke tijd voordat dit de gemeenteraad bereikte.
Wij als vragenstellers hadden verwacht dat er een bespreking van het rapport van BMC zou volgen in de gemeenteraad, zoals de rapportage van Berenschot een volledige behandeling heeft gehad. Wij zijn ontstemd dat dit niet is gedaan en dat nu zelfs al besluiten zijn genomen. Over het vervolg hebben wij de volgende vraag:
5. In hoeverre wordt voornoemde principe besluit nog proactief door het college besproken in de raadscommissie, dan wel voorgelegd aan de gemeenteraad?

Ten aanzien van de beantwoording van de vragen, wachten wij het toegezegde procesvoorstel af; het verzoek is om dit zo snel als mogelijk te bespreken, bij voorkeur in een eerstkomende commissie.

13 mei 2020, H.C.E. Bruggeman (Christien), Algemeen Ouderen Verbond.